تبلیغات
تنهایی - راههای افزایش تمركز در امتحان

بی کسی
نویسنده :معین مقدم
تاریخ:یکشنبه 2 خرداد 1389-09:41 ق.ظ

راههای افزایش تمركز در امتحان

راههای افزایش تمركز در امتحان

افزایش تمركز در جلسه امتحان

راههای افزایش تمركز در امتحان

افزایش تمركز در جلسه امتحان

یكی از مشكلات و گلایه‌های رایج والدین، عدم‌تمركز دانش‌آموز سر جلسه امتحان است.
بخش عمده‌ای از كم‌شدن نمرات بچه‌ها به‌علت بی‌دقتی و كاهش تمركز است. البته باید بدانید كه برای تقویت تمركز در كودك باید به‌طور اصولی و در یك دوره طولانی‌مدت كار شود تا به‌تدریج بهبود مورد انتظار رخ دهد. والدینی كه دوست دارند فرزندشان كمتر با این مشكل روبه‌رو شود، باید راهكارهای تمركزی را از دوران نوزادی فرزند خود آغاز كنند تا در دوران مدرسه و بزرگسالی كمتر به مشكل بر‌بخورند. بخش عمده آموزش‌های ویژه افزایش تمركز در نوزادان و نوپایان از طریق موسیقی‌های خاص، بازی‌ها و كتابخوانی‌های هدفمند صورت می‌پذیرد.

در اینجا با چند راهكار ساده برای افزایش تمركز در جلسه امتحان آشنا می‌شویم:

1- ‌آزمون خانگی: پیش از حضور در جلسه امتحان (‌چند روز یا شب قبل از آزمون)، به‌خصوص در دروسی كه دانش‌آموز احساس ضعف می‌كند، امتحانی شبیه‌سازی‌شده برگزار كنید. سؤالاتی را روی یك برگه (‌ترجیحا تایپ‌شده) بنویسید و از او در شرایطی مشابه امتحان اصلی (‌صندلی، پوشش مدرسه، وسایل لازم برای امتحان و...)، آزمون بگیرید. كودك نباید در هنگام این امتحان از جای خود بلند شود یا حرف بزند. همچنین باید در مدت‌زمان تعیین‌شده برای آزمون نیز برگه خود را تحویل دهد. جالب اینجاست كه پژوهشگران دریافته‌اند، بچه‌هایی كه در این شرایط امتحان می‌دهند، تمام حالت‌های یك امتحان اصلی از قبیل بالا‌رفتن ضربان قلب، عدم‌راحتی، كاهش تمركز و... را تجربه می‌كنند و برای آزمون اصلی آماده‌تر خواهند بود.شما می‌توانید این كار را 2یا 3بار برای هر امتحان انجام دهید زیرا هم دوره خوبی برای فرزندتان خواهد بود و هم او را با شرایط آزمون آشنا می‌سازد. البته جدیت شما و سایر اعضای خانواده در رسمیت‌بخشیدن به این نوع امتحانات خانگی بسیار مهم است.

2- لباس روز امتحان: در دوره امتحانات به لباس‌پوشیدن فرزندتان دقت كنید. لباس‌های نامناسب (‌بیش از حد گشاد یا تنگ)، كفش، جوراب و... هر كدام به‌تنهایی می‌تواند باعث كاهش تمركز فرزندتان شود. پوشیدن لباس‌های ناراحت، كفش‌های تنگ یا جوراب‌هایی كه كش سفتی دارند، بخشی از ذهن كودك را در طول امتحان درگیر می‌كند و همین امر باعث افزایش بی‌دقتی در دانش‌آموز می‌شود. پیش از شروع امتحانات، لباس‌های مناسب را انتخاب و آماده كنید زیرا روز امتحان زمان مناسبی برای تست‌كردن لباس نیست!

3- اضطراب امتحان: كودكانی كه در طول سال تحصیلی تحت فشار دائمی والدین كمال‌گرا برای دریافت نمره 20 بوده‌اند، بیش از دیگر بچه‌ها سر جلسه امتحان دچار استرس می‌شوند. این بچه‌ها سر جلسه امتحان مدام در فكر برآورده‌كردن انتظارات والدین خود هستند و در مواجهه با نخستین سؤالی كه پاسخ آن را نمی‌دانند دچار اضطراب می‌شوند به‌گونه‌ای كه تمركز كافی برای پاسخ‌دادن به دیگر سؤالات را نیز نخواهند داشت. همچنین والدینی كه به كودك مدام نسبت به فرا‌رسیدن زمان امتحان هشدار دهند، از گرفتن نمره كم بترسانند یا حتی برای نمره20 پاداش‌های سنگین بگذارند، به‌طور ناخواسته او را به سمت اضطراب امتحان و كاهش تمركز در جلسه امتحان سوق می‌دهند.

4- تغذیه مناسب: بخشی از مشكلات عدم‌تمركز دانش‌آموزان در جلسه امتحان به احساس گرسنگی یا تشنگی بر‌می‌گردد كه مانعی برای خوب‌امتحان‌دادن است. هر پدر و مادری بهتر از دیگران با شرایط فرزند خود آشناست. برخی از بچه‌ها در هنگام امتحان دچار اضطراب شده و گرسنه یا تشنه می‌شوند. بهتر است برای این بچه‌ها، چند خوراكی كوچك كه بدون ایجاد سر‌و‌صدای اضافی قابل خوردن باشد بگذارید و پیش از شروع امتحانات، این مسئله را با كادر مدرسه در‌میان بگذارید تا مشكلی نیز از این لحاظ پیش نیاید. خوراكی‌های مناسب برای این دانش‌آموزان، آب میوه طبیعی، خرما، آبنبات، كشمش، مویز و... است. البته دقت كنید كه میزان خوراكی‌ها نباید زیاد باشد (‌چند عدد كافی است) زیرا در این صورت، ممكن است دانش‌آموز بخش عمده وقت خود را صرف خوردن كند!